1. Ontwikkelingslijn 3-12 jaar.

 

Allereerst wordt er uitgelegd hoe de algemene ontwikkeling zit bij kinderen van 3-12 jaar voor het ontwikkelen van fundamentele- en elementaire motorische vaardigheden.

Denk hierbij aan evenwicht, coördinatie, hand-oog coördinatie, bewegen, stilstaan, springen, klimmen, gooien/mikken, stuiten/vangen etc.

 

Wat zijn de grove en fijne motorische mijlpalen bij een kind, en hoe observeren en mogelijk bijsturen.

 

Voorbeelden van materialen gebruik (school en thuis).

Zelf beleven van de materialen, door te doen.

Wat is schrijbelen (Waarom, hoe en waarvoor).

Schrijftekenen, wat is dit? Waar, wanneer en hoe te gebruiken.

Waarom schrijfmotoriek gebruiken in de school, vereniging, thuis.......

 

2. Schrijfmotoriek Basis.

 

Kennismaking met de methodiek en didactiek van schrijfmotoriek (Magdalena Heermann en Schrijfdans).

 

Actief bezig zijn met de basisbewegingen van het leren schrijven (ronden, rechten, arcades, guirlandes, doorgaande en verbonden lijnen).

 

Bezig gaan met allerlei materialen zoals, verf, wasco, potloden en motoriek boxen.

Duidelijke voorbeelden en lesvoorbereiding.

 

Kleurrijke prenten en verhaaltjes.

 

Waarom werken met beiden handen? Uitleg over de samenwerking van hersenhelften. En het inslijpen van de basisbewegingen in het motorisch centrum van de hersenen.

 

Tools aangereikt om gelijk te starten met schrijfmotoriek in de klas, thuis, vereniging, peuters en kleuter.

 

Syllabus met extra informatie over lateralisatie.

Dominantie hersenhelften.

Grove en fijne motoriek  (oefeningen, observatie papieren, spelvormen)

Middellijn overkruisen en oefeningen (braingym)

 

Deze syllabus is door de Zeeuwseleertrein zelf samengesteld.


3. Schrijfmotoriek Algemeen.

 

Ontdekken van de verbindingen tussen muziek en schrijven, schrijfbewegingen en spelen met de letters van het alfabet.

 

Je ontdekt de basisvormen en gaat dit uitbreiden naar de verbindingen met de letters en de lettergrepen. 

 

Leren werken van grof naar fijn, groot naar klein, fijn tot fijnst en de basisbewegingen worden geoefend.

 

Veel aandacht aan de verbindingen van de bewegingen en laten naar de letters.

 

Uiteraard met veel oefeningen die afgewisseld wordt met theorie.

 

Muziekthema's doornemen en oefeningen maken (lesmaterialen erbij).

 

Syllabus over ruimte-, lichaams- tijdsperceptie.

Tast, zicht hoe zit dit bij kinderen.

Gehoor problemen en de voorkomende problemen.

Motoriek in de gymlessen en bij buitenspelen.

 

Ook deze syllabus is door de Zeeuwseleertrein zelf samengesteld.

4. Letters A-Z. 

 

 

In deze les uitgebreid aandacht voor alle letters van het alfabet, de lettergroepen.

 

Het oefenen van deze letters op muziek.

 

De bijbehorende schrijfverbindingen ervaren.

 

Muziektekeningen maken van de verschillende thema's. 

Welke lessen kan je hierbij maken.

Welke materialen gebruik je (ook voor motoriek).

 

Hoe zit het met het schrijven (hoofdletters of blokschrift.

 

Woordenlijsten doornemen die er mogelijk gebruikt kunnen worden (Avi en andere woordenlijst).

 

 

5. Pennengreep bij kinderen.

 

Algemeen wordt er minder aandacht besteedt aan het schrijven, dit omdat de kinderen tegenwoordig veel met een laptop of iPad bezig zijn.

Daarom horen wij bij de zeeuwseleertrein veel klachten over dat kinderen bijna niet meer kunnen schrijven en/of een slecht handschrift hebben.

 

Hier willen wij graag bij helpen.

 

Daarom de ontwikkeling van de pengreep.

(vroeger en nu)

Tools en activiteiten aanbod bespreken.

pincetgreep (wat is dit en materialen en oefeningen).

Inzicht krijgen in goede en foute pengrepen.

Stimuleren, begeleiden van Schrijfmotoriek.

Doelstellingen van schrijven en motoriek.

 

Uiteraard met een syllabus met voorbeelden, oefeningen, observatiepapieren).

 

 

 


Verdieping modules:

1. Schrijfbewegen en motoriek.

Hierin wordt een eigen syllabus uitgewerkt met de motoriek bij kinderen en welke problemen er kunnen ontstaan als er geen aandacht wordt besteed aan motoriek bij kinderen.

 

Wat is motoriek en hoe gebruik je dit binnen de klas/school. 

Spelvormen en bewegingen doornemen.

Grote spelvormen opzetten in een gymles.

Zelf je eigen map samenstellen met liedjes, dans, bewegen en motoriek. Waar kan ik informatie vinden.

 

 

2. Schrijfbewegen met verschillende thema's 

Leren hoe je de basisbewegingen kan automatiseren.

Integreren van de thema's binnen het schooljaar (herfst, winter, lente en zomer).

Eigen gemaakte lessen kunnen hier ook worden gedeeld.

Ideeën en uitwerkingen worden hier gedeeld en samen gemaakt.

 

3. Gedragsproblemen kinderen/school.

Observatie lijst beelddenker (heb ik die in de klas).

Welke gedragsproblemen zijn er en hoe ga je hier mee om.

Tools en materialen.

Oefeningen in bewegen voor deze kinderen.